Фiтнес

Руховий навик в фізкультури. Що це таке, розвиток умінь, фази формування

Зміст

  1. Фізіологія людини
  2. Що таке руховий навик в фізкультури?
  3. Умови і формування рухової навички
  4. Стадії формування рухових навичок
  5. Етапи навчання руховим навичкам
  6. Здібності
  7. Розвиток умінь
  8. Відео про рухових навичках в фізкультури

Людина має широкий арсеналом вроджених рухових навичок: смоктання і ковтання, згинання та розгинання, моргання і інші. Цими функціями він володіє з народження. Ще більша кількість навичок він набуває протягом життя. Рухова активність допомагає зберігати працездатність і життєвий тонус. У людей, що займаються фізкультурою і спортом морфологічні та функціональні показники здоров’я значно вище, ніж у решти населення.

Фізіологія людини

Оволодіти новими формами рухів, пристосовуючись до умов, що змінюються життєдіяльності, дозволяє пластичність нервової системи. У процесі формування рухових навичок мають значення як вроджені, так і середовищні фактори. У структуру навички входять руховий, вегетативний і сенсорний компоненти. Залежно від виду діяльності їх співвідношення міняються.

Так, для стайєра або важкоатлета найважливішими будуть руховий і вегетативний компоненти, а тенісистові і хокеїстові в тій же мірі важливий ще і сенсорний компонент. Рухові процеси протікають при безпосередній участі центральної нервової системи (ЦНС). Саме в корі великих півкуль утворюються коротко- і довгострокові зв’язки, що становлять рухову пам’ять.

ЦНС формує механізм зворотного зв’язку за допомогою якого організм створює і коригує програму рухових дій, вирішуючи поставлені завдання.

Використання інформації, що надходить з внутрішнього і зовнішнього середовища шляхом зворотних зв’язків, має специфічні особливості:

  • Повільне виконання рухових актів сприяє коригуванню фізичного руху або будь-якого елементу його становить.
  • При здійсненні складних і швидкісних рухах зворотні зв’язки відіграють меншу роль і допомагають скоригувати руховий акт тільки під час його повторення.

При організації фізкультурних занять дуже важливо враховувати фазові коливання працездатності людини:

  • зниження працездатності.
  • відновлення працездатності.
  • підвищення працездатності.

З урахуванням цих фізіологічних фаз виділяють 3 режиму рухової активності:

  • Вправи повторюються через нетривалі проміжки відпочинку, в фазі неповного відновлення. Режим сприяє розвитку витривалості, але показники працездатності знижуються.
  • Активні заняття повторюються через певні проміжки відпочинку, таким чином їх проведення збігається з фазою відновлення працездатності. Такий вид тренувань сприяє розвитку швидкісних, силових і координаційних можливостей.
  • Рухова діяльність повторюється в періоди, що збігаються з фазою підвищеної працездатності. Такий вид занять підвищує силу м’язів і швидкість, знижуючи витривалість.

Що таке руховий навик в фізкультури?


Руховий навик в фізкультури — це ступінь володіння технікою дій по переміщенню або зміни положення тіла, що характеризується надійністю і автоматизмом.

Формування рухових навичок підпорядковується певним законам:

  • Швидкісні зміни в розвитку навику. Формується звичка послідовно, але нерівномірно. Становлення може протікати в двох варіантах.
  • Швидке початкове оволодіння умінням з подальшим уповільненням якісного приросту. Характерно для більш простих фізичних дій.
  • Повільне початок, що виходять окремі операції, через деякий час приводять до якісного стрибка в ступені оволодіння дією. Цей варіант характерний для формування навичок складних, багатокомпонентних.
  • «Плато» в процесі розвитку навику.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Витривалість. Що це таке в фізкультури, як виробити, фізичну, організму, м'язів

Причини, що виникають затримок в оволодінні навиком:

  • На внутрішній, пов’язана з індивідуальною пристосувальної реакцією людини.
  • Зовнішня, викликана нерозвиненими фізичними якостями або неправильно підібраними навчальними методами.
  • Згасання навички. Поступова втрата навички спостерігається в випадках його тривалого невикористання (наприклад, після травм). Характерно поступове зникнення навички, спочатку на вегетативному рівні (втрата впевненості), потім на руховому (порушення координації і диференціювання). Навик повністю не зникає, зберігаючи здатність до відновленню.
  • Відсутність порогу в розвитку. Можливість розвитку і вдосконалення рухових навичок протягом всього часу спортивних або фізкультурних занять.
  • Перенесення рухових навичок. Серед них виділяють:
  • Перенесення позитивний. Полегшує і прискорює становлення нових рухових дій, при наявності раніше сформованих навичок, структурно на них схожих.
  • Перенесення негативний. Наявні навички не допомагають у формуванні нового дії, а навпаки ускладнюють його.

Для підвищення ефективності спортивних і фізкультурних занять важливо враховувати дані закономірності.

Руховий навик в фізкультури — це правильно сформовані реакції і дії, що мають характерні ознаки:

  • Цілісність рухових дій. при відпрацьованому навику відсутні «зайві» руху, не відзначаються затримки і затримки. Дії відрізняються точністю, легкістю, економічністю, ритмічністю.
  • Стійкість дій. Сформований руховий навик має стійкість до негативних факторів. Саме, здатність вирішувати поставлені завдання, не звертаючи уваги на зовнішні обставини, допомагає спортсменам при виступах на змаганнях.
  • Міцність запам’ятовування. Закріплені фізичні навички зберігаються протягом тривалого часу і навіть всього життя . Так, практично неможливо розучитися їздити на велосипеді або плавати, не дивлячись на тривалу перерву. Міцність запам’ятовування допомагає спортсменам у відновленні після перенесених травм.
  • А ось варіативність. Сформований навик відрізняє тонка взаємодія рухового, зорового і інших аналізаторів, що дозволяє варіювати техніку виконання в залежності від зовнішніх обставин.
  • Автоматизація управління. Автоматизація звільняє свідомість від постійного контролю за виконанням елементів рухів. Однак автоматизація не говорить про неусвідомленість дій. Звільнене від рутинної діяльності свідомість направлено на творче рішення рухових завдань (реагування на мінливу обстановку).

Умови і формування рухової навички

Основними поняттями фізичної активності є рухові вміння і навички. Рух становить основу фізичної активності людини. Освоєння рухових дій вимагає початкового вміння його виконувати, яке у міру освоєння перетворюється на звичка.

Рухове вміння являє собою ступінь оволодіння дією, що має такі характерні ознаки:

  • усвідомлене управління рухом.
  • розчленування дії на складові операції з концентрацією виконання кожної частини.
  • нестабільність і нестійкість виконання.
  • невисокий темп виконання.
  • неміцність запам’ятовування.
  • стомлення, в процесі виконання.
  • відсутність автоматизації руху.

Перехід вміння в навик досягається шляхом багаторазових повторень рухових дій, що призводять до автоматизації координаційних механізмів.

Руховий навик являє собою доведене до автоматизму виконання не тільки простих операцій, але і складних, що вимагають узгодженості та скоординованості в діях. Все це вкрай необхідно при заняттях фізичною культурою.

Процес трансформації умінь в навички включає 3 етапи:

  • Ознайомлення, вивчення, початкове освоєння і розучування руху. Етап характеризується уповільненим виконанням, неміцним запам’ятовуванням, високим рівнем усвідомленого контролю виконуваної дії.
  • Формування і становлення рухового вміння, докладний, поглиблене розучування. Відрізняється невисокими темпом і стійкістю виконання, усвідомленим контролем дій.
  • Формування рухової навички. Придбання майстерності у виконанні. На даному етапі відзначаються стійке запам’ятовування, стабільні високі результати і автоматизм рухових дій. Навик утворюється в процесі багаторазового повторення рухів, період його становлення може бути тривалим за часом, особливо при виконанні складних дій. У той же час вироблений автоматизм рухових дій підвищує варіативність застосування отриманих навичок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Підняття гантелей перед собою. Які м'язи працюють, як правильно робити стоячи, сидячи, техніка

Стадії формування рухових навичок

Руховий навик в фізкультури — це процес, в якому можна виділити 3 стадії формування:

  1. Стадія генералізації або іррадіації збудження. У цій стадії через переважання процесів збудження над процесами гальмування в процес залучено велику кількість м’язів не тільки необхідних для здійснення рухового дії, але поблизу розташованих ділянок. Не встановлені надійні зв’язки між руховими і вегетативними центрами ЦНС. Це призводить до порушення координації руху (скутість, поява зайвих рухів), збільшення енерговитрат, посилення вегетативних реакцій (серцебиття, почастішання дихання, посилення потовиділення).
  2. Стадія концентрації збудження. Процеси збудження концентруються в коркових зонах, необхідних для вчинення дії, включаючи в роботу певні групи м’язів. У сусідніх зонах збудження пригнічується гальмуванням. Між руховими центрами кори головного мозку і вегетативними центрами підкіркових структур встановлюються тимчасові зв’язку. Знижуються енерговитрати, рухи стають більш скоординованими, йдуть зайві дії. Сформований на даній стадії навик неміцний і порушується при появі сильних подразників (незнайома обстановка, сильне хвилювання), що може повернути сформовані рухові дії до стадії іррадіації.
  3. Стадія автоматизації і стабілізації. У внаслідок багаторазового повторення дій, тимчасові зв’язку між руховими і вегетативними центрами досягають значної міцності. Це підвищує стійкість і надійність навички, знижує свідомий контроль, запускає процес автоматизації дій.

Тривалість стадій залежить від:

  • сили і складності прикладених зусиль м’язів.
  • стану кістково-м’язового апарату.
  • арсеналу раніше освоєних рухових навичок.

Етапи навчання руховим навичкам

навчання руховим навичкам є багатоетапний процес, спрямований на ускладнення навички, доведення його до автоматизму, формування стійкості до відволікаючим факторам.

Етапи навчання:

  1. Ознайомлення і початкове розучування. На цьому етапі навчання відбувається створення зорового образу. При багатокомпонентному дії, цілісний образ розчленовується (детальний показ) на елементарні операції. Попередній руховий досвід бажано використовувати в процесі навчання новим руховим навичкам. Розучування має супроводжуватися уповільненим показом з поясненням всіх елементів рухової дії. Важливо виключити можливі помилки.
  2. Поглиблене розучування. Уточнення детальної техніки виконання дії, вдосконалення цілісного виконання. Виправлення можливих помилок. Освоєння темпу і ритму виконання руху.
  3. Закріплення сформованого рухового досвіду. У результаті навчання формується цілеспрямованість, автоматизм і стабільність дій. Рухи відбуваються вільно і розкуто з необхідною швидкістю, силою і амплітудою.

Руховий навик в фізкультури — етапи навчання на фото.
Освоєння рухові навички стають сходинкою для формування нових, більш складних рухів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Йога для початківців в домашніх умовах для схуднення і здоров'я. Відео уроки

Здібності

Рухові здібності полягають в індивідуальних якостях, які обумовлюють рівень можливостей людини. Вони суто індивідуальні, в їх основі лежать анатомо-фізіологічні задатки, а на їх розвиток і прояв впливають зовнішнє середовище (умови, навантаження, дратівливі чинники) і психологічні особливості (темперамент, тип сприйняття, швидкість мислення).

Рухові здібності:
здібності Види Опис Силові Здатність протистояти зовнішньому опору, долаючи його за рахунок зусиль мишц.Собственно-сіловиеХарактерно напруга м’язів в статичному і долає режимі роботи. Залежать від будови м’язів і функціональних можливостей кістково-м’язового аппарата.Скоростно-сіловиеХарактерно напруга м’язів, що проявляється одночасно зі швидкістю. До різновидів даних здібностей відносять «вибухову» силу і швидку силу. Ці здібності важливі для стрибунів у висоту і довжину, при метанні спортивних снарядов.Скоростние Здібності, що забезпечують максимальну швидкість виконання рухових дій за певний відрізок времені.Коордінаціонние здатності Готовність до управління і регулювання різними за складністю та термінами виникнення руховими действіямі.ЕлементарниеКоордінірованіе дій в ходьбі, беге.СложниеІгри, технічні види спорта.Винослівость Здатність протидіяти стомлення при тривалій рухової деятельності.ОбщаяХарактерізует витривалість при помірній інтенсівності.СпеціальнаяСоответствует поставленим завданням: силова, швидкісна, коордінаціонная.Гібкость Здатність, яка обумовить рухливість частин людського тіла відносно один одного. За локалізацією розрізняють загальну (всі суглоби) і спеціальну (конкретні суглоби: тазостегновий, плечовий і інші) .АктівнаяПріложеніе самостійних м’язових усілій.ПассівнаяПріложеніе зовнішніх сил.

Розвиток умінь

Руховий навик в фізкультури — це не просто розділ в програмі навчання. Життя людини неможливо уявити без рухів. Тому так важливо знати закономірності розвитку, становлення і вдосконалення фізичних умінь і навичок.

Діапазон різноманітних рухових дій формується протягом людського життя і залежить від зовнішніх (довкілля) та внутрішніх (задатки) факторів. Формування рухової навички проходить в послідовності з раніше описаними стадіями: іррадіації, концентрації, стабілізації.

Тривалість освіти нового рухового навику залежить від:

  • правильної психологічної установки.
  • раціонально підібраних методів і прийомів навчання.
  • складності виробляються навичок.

У процесі формування рухових навичок необхідно враховувати фізіологічні закономірності, відповідно до раніше описаними стадіями:

  • іррадіацією.
  • концентрацією.
  • стабілізацією.

1-я стадія характеризується широкою іррадіацією процесів збудження при недостатності процесів гальмування. У 2-й стадії відзначається стабілізація рухових рефлексів. 3-тя стадія відрізняється стабілізацією навички, уточненням динамічного стереотипу. Формування рухових навичок відбувається одночасно з розвитком фізичних якостей.

Часто невисокі результати в ігрових видах спорту, легкої та важкої атлетики пов’язані не з недостатньою освоєнням навички, а з незадовільним розвитком рухових якостей: сили, координації, швидкості, гнучкості , витривалості.

Тому при навчанні новим руховим навичкам можна забувати про розвиток і вдосконалення фізичних здібностей. Найбільшу ефективність робота по формуванню рухових навичок і розвитку фізичних якостей має при врахуванні вікових та статевих особливостей.

Значення рухових навичок в житті людини величезне. Заняття фізичною культурою підвищують швидкість реагування в нестандартних ситуаціях, дозволяють уникати травмування та, все це разом узяте, сприяє активному довголіттю.

Відео про рухових навичках в фізкультури

Розвиток рухових навичок школярів:

Схожі статті

Вправи для зарядки вранці для жінок. Комплекс вправ для схуднення і здоров’я

Andrey

Вправи з гантелями для рук для жінок для схуднення, щоб шкіра не висіла. Тренування в домашніх умовах

Dmitry

Фітнес проти ботокса. Гімнастика Олени Каркуклі. Вправи від зморшок для обличчя

Dmitry

Тренування для набору м’язової маси для дівчат: силова, кардіо тренування, розминка

Serega

Вправи на задні дельти плечей для дівчат з гантелями, штангою, в тренажерному залі

Tanya

Розтяжка для початківців. Вправи для різних частин тіла, тренажери, йога, музика і настрій

Murcia

Французький жим лежачи зі штангою, гантелями, стоячи, сидячи. техніка виконання

Scooby

Вправи від сутулості, для постави, зміцнення м’язів в домашніх умовах

Tanya

Віджимання від підлоги: які м’язи гойдаються у чоловіків, жінок. Техніка виконання, програма для початківців, види віджимань

Dmitry

Залишити коментар